Categorieën
Nieuws

Nieuwe glossy over Nederlandse kastelen gelanceerd

Op zondag 18 juli 2021 is bij Kasteel Rosendael de eerste editie van Kastelen en tuinen magazine gelanceerd, een 100-pagina’s gevulde glossy die helemaal gewijd is aan Nederlandse kastelen, kasteeltuinen en kasteelhotels. Met dit magazine wil initiatiefnemer Green World Media erfgoedliefhebbers, toeristen en recreanten verleiden om vaker een kasteel of buitenplaats te bezoeken. Het magazine komt te liggen bij kasteelmusea, kasteelhotels en is online te bestellen.

PERSBERICHT – Op zondag 18 juli 2021 is bij Kasteel Rosendael de eerste editie van Kastelen en tuinen magazine gelanceerd, een 100-pagina’s gevulde glossy die helemaal gewijd is aan Nederlandse kastelen, kasteeltuinen en kasteelhotels. Met dit magazine wil initiatiefnemer Green World Media erfgoedliefhebbers, toeristen en recreanten verleiden om vaker een kasteel of buitenplaats te bezoeken. Het magazine komt te liggen bij kasteelmusea, kasteelhotels en is online te bestellen. 

Op de cover van de eerste editie van Kastelen en tuinen magazine prijkt een imposant kasteel. Het is Huis Bergh in ‘s Heerenbergh, een van de grootste burchten van het land en de voormalige woonplaats van Gelderse hertogen. Huis Bergh is een toonbeeld van een Nederlands kasteel: een burcht vol verhalen en kunstschatten, omringd door prachtige natuur. Maar het is ook een van die museumkastelen die nog ontdekt moet worden door het grote publiek. Daar willen de initiatiefnemers van Kastelen en tuinen magazine een handje mee gaan helpen. Volgens hen wordt het hoog tijd dat Nederlanders hun eigen erfgoed gaan (her-)ontdekken. Met een magazine vol foto’s, achtergrondverhalen, praktische informatie, toeristische tips en aantrekkelijke lezersacties willen ze Nederland op de kaart zetten als kastelenland bij uitstek. 

Sander Louis van uitgever Green World Media: “Veel mensen zijn dol op kastelen en kasteeltuinen in Frankrijk of Duitsland, maar het viel me op dat weinig mensen weten dat ons eigen land ook een prachtig kastelenland is. Als ik zeg dat we circa zeshonderd kastelen, buitenplaatsen en landgoederen hebben, waarvan er zo’n zestig openbaar toegankelijk zijn kijken mijn vrienden me glazig aan. Met het magazine en de website wil ik aantonen dat je helemaal niet naar de Loire-vallei of Beieren hoeft om mooie kastelen te bezoeken, je vindt ze als het ware gewoon in je achtertuin! Mijn missie is om mensen aan te sporen toch vooral deze plekken te gaan bezoeken. Daarmee doe je namelijk niet alleen jezelf een groot plezier, je steunt ook al die organisaties en vrijwilligers die de kastelen en kasteeltuinen met veel liefde onderhouden!” 

Deze missie wordt ook ondersteund door het Nederlands Bureau voor Toerisme, die met de ‘verhaallijn Kastelen en Buitenplaatsen’ toeristen en recreanten warm maakt voor een bezoek aan een Nederlands kasteel en de productie van het magazine heeft ondersteund. Programmaleider Arno Ruis: “Kastelen en tuinen magazine past naadloos bij de aanbodinnovatie en promotieacties die we vanuit het NBTC hebben ontwikkeld. Samen met enkele provincies en opengestelde museumkastelen dragen we uit dat Nederlandse kastelen echt alles te bieden hebben wat je je maar kunt wensen. Die diversiteit is uniek: van stoere ridderkastelen zoals het Muiderslot, authentieke adellijke ‘huizen’ zoals Kasteel Amerongen tot prachtige paleizen zoals Het Loo. Je kunt er genieten van exposities, mooie natuur, tuinkunst, eten op niveau en soms zelfs overnachten als een vorst. Niet alleen de rijke historie, evengoed de hedendaagse relevantie van kastelen en tuinen geven we graag aandacht. Zo zijn er steeds meer locaties bezig met smaakvolle streekproducten, moestuinen voor bewoners of verrassende crossovers met kunst, wat goed aansluit bij de kwaliteiten van Nederland als inventief en open erfgoedland.”

Is dit een eenmalige uitgave of komen er meer edities? Louis: “De bedoeling is om minstens één keer per jaar een nummer uit te brengen, maar wie weet worden dat er meer. In elk geval richten we ons nu op een tweede editie die eind maart 2022 moet verschijnen.” Ruis vult aan: “Onze missie is geslaagd wanneer we zoveel mogelijk mensen kunnen aanzetten om daadwerkelijk een bezoek aan een kasteel of tuin te brengen. Wij zeggen: lees het magazine en laat je inspireren tot een bezoek aan een Nederlands kasteel. Je zult zelf de grote veelzijdigheid in het aanbod ontdekken en versteld staan van de heerlijke plekken.’

Kastelen en tuinen wordt uitgegeven door Green World Media i.s.m. BCM Media en wordt vanaf 18 juli 2021 verspreid in heel Nederland bij kastelen, kasteelhotels en toeristische locaties. Adviesprijs is € 7,95. Het tijdschrift is ook online te bestellen via kastelenmagazine.nl.